Algemene informatie over BMW
BMW is opgericht in 1913 door Karl Friedrich Rapp en staat voor Bayerische Motoren Werke. Het was eerst opgericht om vliegtuigen te fabriceren. Het hoofdkantoor van BMW staat in München.
Geschiedenis
In de eerste wereldoorlog maakte BMW vliegtuigmotoren voor Oostenrijk-Hongarije. Na de eerste wereldoorlog stopte BMW een tijdje met produceren. Na de heropening ging het in plaats van vliegtuigmotoren, spoorwegremmen fabriceren. De naam BMW wordt in 1922 verkocht aan Bayerische Flugzeug Werke.
BMW gaat auto’s produceren
In 1928 begon het auto-avontuur van BMW met de overname van Eisenach A.G. een voertuigfabriek. Een jaar later was het zover en werd de eerste BMW-auto gefabriceerd: de BMW 3/15. In 1933 werd de productie van auto’s pas echt serieus, ze werden vooral bekend om hun sportieve uiterlijk.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog ging men toch actief vliegtuigmotoren produceren. Dit deden ze voor de Luftwaffe. Daarnaast bleef BMW auto’s produceren, dit deden ze voor de Wehrmacht. BMW wist een van de meest krachtige motors van die tijd te produceren. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd BMW de dupe van bombardementen en werden de fabrieken verwoest.
Na de oorlog focuste BMW zich op het produceren van motorfietsen en dat deden ze verdienstelijk. Het BMW-model R68 had een topsnelheid van 160 km/u. Het was een motorfiets met een sportief uiterlijk.
In 1951 ging BMW zich richten op de autobranche, dit deden ze door de luxe BMW 501 op de markt te brengen. In 1955 wist BMW een weg te vinden tussen een motorfiets en een auto met een motorcoupe. Het is een soort overdekte scooter met de naam Isetta. De BMW Isetta is korte tijd een trend maar later daalt de verkoop.
In 1955 bracht BMW een van de mooiste BMW’s aller tijde uit: de BMW 501. Het is een auto met een Italiaanse uitstraling. De BMW 501 kon rekenen op veel aandacht en had veel bewonderaars. De topsnelheid van de 501 is 220 km/u. De 501 was alleen niet voor iedereen te koop omdat het een relatief dure auto was.
Tussen 1955 en 1959 zat BMW in een crisis. De auto’s die ontwikkeld zijn worden niet verkocht. De auto’s waren vaak te duur voor het volk en daardoor onaantrekkelijk. BMW was op dit moment bijna verkocht maar twee aandeelhouders wisten dit nog tegen te houden en zo bleef BMW een zelfstandige onderneming.
In 1959 kwam BMW net uit een crisis van de eigen onderneming. Om weer goede resultaten te bereiken kwam BMW met de BMW 700 op de markt. De BMW 700 haalde goede verkoopresultaten omdat hij voor het gehele volk betaalbaar was.
De BMW 1500 zorgt ervoor dat BMW grote stappen vooruit maakt. Deze gezinsauto was een auto voor het volk en met deze auto wou BMW een andere weg inslaan. De auto werd door het publiek goed ontvangen en zorgde voor goede verkoopresultaten.
In 1966 zorgde BMW weer voor een succes in autoland door met de BMW 02 serie te komen. Deze auto verkocht er goed, ze werden 862.000 keer verkocht. Daarnaast introduceerde BMW een nieuw motto: BMW maakt rijden geweldig.
In de andere jaren groeide BMW uit tot een grote speler in de autobranche. Ze gingen ook de autosport in en werden direct wereldkampioen van de Formule 1. Ook probeerde het weer wat luxere auto’s te verkopen, wat mislukte in de jaren 30 en 50. Nu lukt het wel en is er wel vraag naar. De BMW staat daarom bekend om zijn luxe uitstraling. Wat al de bedoeling was in de jaren 30 en 50 is nu alsnog gelukt.