Algemene informatie over Suzuki
Suzuki is opgericht door Michio Suzuki, in 1909. Het bedrijf is niet begonnen als autofabrikant, maar het bedrijf produceerde aanvankelijk weefstoelen en wapens. Nu produceert Suzuki naast auto’s ook motorfietsen. Het hoofdkantoor is gelegen in Hamamatsu, Japan.
Geschiedenis
In 1909 begint Michio Suzuki met de productie van weefstoelen onder de naam Suzuki Loom Works. Suzuki ontwikkeld zijn eerste voertuig in 1952. Dit is een rijwiel met hulpmotor. Het bedrijf zal zich vanaf dan meer op gemotoriseerde voertuigen gaan richten. De naam veranderd dan ook in Suzuki Motor Co. Ltd.
In 1955 is het dan zo ver, de eerste Suzuki-auto rolt de fabriek uit. Deze compacte auto krijgt de naam Suzulight. Light omdat de auto erg licht is. De auto was een succes omdat hij goedkoop is en daardoor beschikbaar voor iedereen.
Suzuki presenteerde in 1970 de moderne LJ-serie. Door deze serie steeg de populariteit van Suzuki fors. Deze serie zorgt voor goede verkoopcijfers en wordt ook wel de jeep van Suzuki genoemd. 9 jaar later, in 1979, komt Suzuki met een auto die de identiteit van Suzuki draagt zoals we hem vandaag de dag nog steeds kennen: een leuke compacte auto. De auto krijgt de naam SC100 GX en heeft een sportief uiterlijk.
In 1981 komt de succesvolle Suzuki Alto op de Nederlandse markt. De Alto lijkt qua uiterlijk redelijk veel op de SC100 GX. De Alto zorgt voor bijna de helft van alle Suzuki-verkopen in Nederland. De Suzuki Alto is door de jaren heen veel veranderd, maar wordt nog steeds geproduceerd.
In 1994 is een belangrijk jaar voor Suzuki. Suzuki verkoopt wereldwijd in dit jaar zijn 10 miljoenste auto. Suzuki heeft zich daardoor officieel gevestigd als autofabrikant. Suzuki gaat vanaf 2000 modernere auto’s maken. Een goed voorbeeld daarvan is de in 2000 geïntroduceerde Wagon R+. De Wagon R+ komt voort uit een samenwerking met General Motors.
De moderne auto’s van Suzuki scoren goed op de markt en in 2002 verkoopt Suzuki zijn 30 miljoenste auto. Suzuki gaat hierna verder met het produceren van moderne auto’s en dit verkoopt erg goed. In 2009 is het weer tijd voor een mijlpaal, nu voor een type van Suzuki. Suzuki heeft in dit jaar zijn 10 miljoenste Alto geproduceerd.
In 2009 koopt Volkswagen aandelen van Suzuki en ook Suzuki koopt aandelen van Volkswagen en Suzuki zou daardoor beschikking krijgen over technologie van Volkswagen. De samenwerking loopt niet goed en stopt uiteindelijk ook. Volkswagen moet de aandelen van Suzuki weer verkopen en ook Suzuki moet de Volkswagen-aandelen verkopen.