Algemene informatie
Honda is een Japanse autofabrikant en is opgericht in 1948 door Soichiro Honda, een zakenman die van snelheid en techniek houdt. Honda produceert niet alleen auto’s, maar ook motorfietsen, scooters en elektrische producten zoals generatoren etc. Het hoofdkantoor is gelegen in Tokio, Japan.
Geschiedenis
De geschiedenis van Honda begint in 1948 wanneer Honda Giken Kogyo Kabushika wordt opgericht. Honda richt zich in de begin jaren vooral op de productie van losse motoren voor fietsen en gaat pas later auto’s produceren.
Soichiro Honda heeft één droom en dat is het produceren van een vervoersmiddel voor de gewone man. In de jaren van de oprichting van Honda is dit nogal schaars in Japan. Vervoersmiddelen is iets voor de rijken en zelfs de brandstof is maar in beperkte maten beschikbaar.
De productie begint bij de motorfiets. Ze kopen 500 motoren op die in de oorlogsjaren gemaakt zijn, maar nooit zijn gebruikt. Aan de hand van deze motoren worden motorfietsen geproduceerd. Deze motorfietsen rijden , door een tekort aan brandstof, op terpentine. De motorfietsen worden een succes en er wordt een fabriek voor gebouwd, de Honda Motor Company. In deze fabriek worden motorfietsen op de lopende band geproduceerd.
In 1963 start Honda met het produceren van auto’s. De eerste modellen zijn de S500 en de T360. De S500 is een sportwagen en de T360 is een pick-up truck. Voor de productie van auto’s werd veel gebruik gemaakt van de ervaring die Honda op had gedaan vanuit de productie van motorfietsen. De motoren van de S500 en T360 waren dan ook een doorontwikkeling van motorfietsblokken.
De opvolger van S500 was de S800. Het unieke aan de S800 was de cilinderinhoud van 791 cc waaruit 52 kw/70 pk uit te halen was. De topsnelheid lag daarmee op 160 kilometer per uur. Honda werd pas echt populair met de N360, deze auto was voor drie jaar de best verkochte auto van Japan. Ook in Nederland werd de N360 een populaire auto.
Honda dacht dat ze met de N360 ook wel de Amerikaanse markt konden gaan veroveren. De N360 werd iets aangepast en de naam werd veranderd in N600. In Amerika werd de N600 niet echt goed verkocht. In 1972 probeerde Honda het opnieuw, dit keer met de Civic. Het werd een daverend succes. De Civic is nog steeds erg populair in Amerika.
Nadat Honda zich officieel had gevestigd in Amerika wouden ze ook gaan groeien op de Europese markt. Honda probeert dit met de City en de Legend. Deze types werden echter geen groot succes in Europa. Honda heeft het moeilijk in Europa door de concurrentie van grote autofabrikanten als Audi en BMW.
De laatste tijd probeert Honda nog steeds op de Europese markt te veroveren. Ze proberen dit door duurzame auto’s te ontwikkelen. Zo zijn ze achter de schermen bezig met auto’s die erg duurzaam zijn. Door nieuwe technologieën proberen ze het hart van de Europese consument te winnen.