Algemene informatie
Jeep is een Amerikaans automerk dat opgericht is in 1940. De oprichter van Jeep is onbekend. Het hoofdkantoor van Jeep is gevestigd Toledo, Ohio. Jeep is nu onderdeel van de grote multinational DaimlerChrysler.
Geschiedenis
Gedurende de Tweede Wereldoorlog was het Amerikaanse leger op zoek naar een goed en betrouwbaar militair voertuig. Veel fabrikanten hadden hier wel interesse in en 135 fabrikanten deden een productievoorstel. Omdat het leger een lange lijst van specificaties voor de auto had samengesteld bleven er maar drie ondernemingen over. Willys-Overland, American Bantam Car Manufacturing Company en Ford Motor Company kregen alle drie de kans om 70 proefmodellen te produceren. Uiteindelijk was het Willys-Overland die als belangrijkste fabrikant werd aangewezen.
Willys-Overland produceerde 368.000 voertuigen voor het leger. De auto’s van Willys-Overland werden door de militairen ‘Jeep’ genoemd. Jeep betekende in militaire taal nieuwe, niet geteste voertuigen. Ook doen er andere verhalen de ronde over hoe Jeep aan zijn naam is gekomen. In ieder geval heeft Willys-Overland de naam overgenomen en is het gaan produceren voor de particuliere markt.
Omdat Jeep ook na de oorlog veel produceerde voor het leger, kwam de particuliere verkoop op een laag pitje te staan. Het worden daarna rare tijden voor Jeep. In 1953 wordt het bedrijf overgenomen door Kaiser Motors. In 1970 wordt Jeep weer verkocht aan American Motors en in 1979 verkopen hun het bedrijf weer aan Renault. 8 jaar later verkoop Renault Jeep weer aan Chrysler.
Onder Chrysler gaat het weer goed met Jeep en breken ze wereldwijd door. Er kwamen nieuwe modellen zoals de Wrangler en de Grand Wagoneer. Door deze nieuwe modellen werd Jeep ook voor gezinnen erg aantrekkelijk.
Omdat in de jaren ’90 de nadruk steeds meer lag op luxe dan op terrein rijden kwam jeep met de Cherokee, Grand Cherokee en de Commander. In de middenklasse gaan ze zich profileren met de Patriot en de Compass.
Vandaag de dag is Jeep een succesvol merk en is er bij Jeep een keuze tussen echte terreinwagen of de wat luxere modellen. Door deze tweedeling is Jeep aantrekkelijk voor verschillende consumenten en richt het zich op meerdere doelgroepen.