Algemene informatie over Nissan
De Japanse autofabrikant Nissan is opgericht in 1933 in Yokohama. Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokyo en de CEO van Nissan is Carlos Ghoson. Nissan produceert niet alleen auto’s, maar ook bussen, trucks , heftrucks en marine motoren.
Geschiedenis
Nissan komt tot stand door een fusie van twee bedrijven: Tabato Imono en Nihon Sangyo Company. Deze twee bedrijven vormde samen Jdosha Seizo Corporation. In een aparte vennootschap van het bedrijf werden de auto’s geproduceerd. Deze vennootschap kreeg de naam Nissan Motor Company.
De Nissan Motor Company verkoopt zijn auto’s tot 1983 vooral onder de naam Datsun. De eerste Datsun personenwagen wordt in 1935 geproduceerd. De productie is pas net begonnen, wanneer de oorlog plaatsvindt. Na de oorlog wordt de productie weer hervat en gaat Nissan echt een rol spelen in de automarkt.
Door het produceren van militaire voertuigen heeft Nissan veel ervaring opgedaan, deze ervaring gebruiken ze in 1951 voor het produceren van de Patrol. Dit is een jeep met veel laadcapaciteit en kracht. Door het winnen van rally’s worden de Nissan-auto’s steeds populairder.
Nissan gaat vanaf 1958 exporteren naar Amerika en vier jaar later ook in Europa. In 1966 gaat Nissan fuseren met de Prince Motor Company. Vooral op de Amerikaanse markt behaalt Nissan grote successen.
Vanaf 1970 doet Nissan mee aan verschillende rally’s om hun populariteit te vergroten. Dit lukt goed en Nissan wint vele rally’s. Vooral de Z-auto’s van Nissan verkopen erg goed. Het begint in 1970 met de 240Z, De 240Z wint verschillende rally’s en ook als persoonsauto is de 240Z succesvol. De 280Z is een sportieve variant van de Z auto’s. De Z-auto’s worden in verschillende modellen geproduceerd, maar zijn bijna allen succesvol.
In 1996 gaat Nissan zich richten op een nieuwe technologie. Deze nieuwe technologie is de brandstofceltechnologie. Deze technologie zit hem vooral in om de motor duurzamer te maken. Ook start Nissan in 2005 het Nissan Green Program. Ze stellen verschillende maatregelen om het milieu te beschermen. In 2010 is de Nissan Leaf op de markt gekomen. Deze auto onderscheidt zich doordat hij 100% elektrisch is.
In 1999 gaat Nissan samenwerken met Renault. Ondanks de samenwerking gaat het niet geheel goed met Nissan. De autofabrikant draait verlies en er komt een Revival Plan. Door dit revival plan is Nissan nu helemaal terug op de automarkt.