Algemene informatie over Opel
Opel is in 1862 opgericht door Adam Opel. Eerst produceerde Opel alleen naaimachines toen de prijzen lager werden ging het over op fietsen en vanaf 1899 ging het ook auto’s produceren. Het hoofdkantoor van Opel is gevestigd in Rüsselsheim, Duitsland.
Geschiedenis
Adam Opel wou zelf nooit auto’s produceren. Pas toen hij overleed begonnen de zoons met het produceren van een auto. Samen met Lutzmann brachten ze in 1899 een patentmotorwagen op de markt. De eerste auto zonder samenwerking van een ander bedrijf werd geproduceerd in 1902.
Pas in 1909 kwam Opel met een auto die echt voor het volk was gemaakt. Het was een auto die betaalbaar was voor de gewone mens. Opel groeide snel en was in 1914 de grootste producent van Duitsland.
In 1912, twee jaar voor de Eerste Wereldoorlog, produceerde Opel zijn 10.000ste auto. Het had destijds rond de 4500 werknemers in dienst, maar was ook een leerschool voor jongens die in de autobranche willen gaan werken.
Tijdens de oorlog groeide Opel enorm en werd het de grootste producent van bestelbussen. Ook voor personenauto’s werden nieuwe innovaties bedacht. Ze ontwikkelden voor het eerst in de geschiedenis een auto met elektrische starter, elektrische koplampen en hydraulische schokdempers.
In 1924 namen ze een nieuw model in de productie genaamd de Laubfrosch. Dit is een vroege voorloper van de Opel-Kadett. De Laubfrosch werd goed verkocht omdat hij nu betaalbaar was voor de mensen. Er werden meer dan 100.000 auto’s van verkocht.
In 1928 kende Opel een top jaar: ze waren de grootste autofabrikant van Duitsland, ze produceerden meer dan 40.000 auto’s per jaar en hadden zo’n 8000 mensen in dienst. General Motors ontging dit succes niet en in 1929 kochten ze Opel over.
In 1935 werden er al 100.000 auto’s per jaar geproduceerd. De eerste massaproductie auto werd gefabriceerd: de Opel Olympia. In 1936 groeide Opel uit tot de grootste Europese autofabrikant. Ook werden de Opel Vrachtwagens steeds populairder.
Tijdens de tweede wereldoorlog werden de twee fabrieken vernietigd. De fabriek in Rüsselsheim werd na de oorlog opnieuw opgebouwd. Voor Opel had dit grote gevolgen, ze moesten weer een paar stappen terug doen.
In 1956 was Opel weer terug en produceerde het 1000 auto’s per dag. In 1956 werd de 1.000.000ste auto van Opel gefabriceerd. 6 jaar later werd er een nieuwe fabriek gemaakt hier vond vooral de massaproductie van de Opel Kadett plaats.
Opel introduceerde in 1964 de Grote Drie. Dit zijn 3 wagens die verschillen in de prijsklasse. De eerste is de goedkope versie, de tweede is voor de middenklasse en dus wat duurder en de derde is een wat luxere auto die gericht is op de mens die wat meer te besteden heeft. In 1970 kwam Opel met een vervanger van de Kadett genaamd Opel Manta.
In de jaren die volgen gaat het wat minder met Opel. Door de Oliecrisis werden ze ingehaald door Volkswagen. Alleen Opel Kadett haalt goede verkoopcijfers. Door de financiële crisis kwam Opel nog verder in de problemen.
Productiebedrijven
Opel heeft vele productiebedrijven over de hele wereld zitten, ze zitten in de volgende landen:
- Duitsland (Bochem, Kaiserklauten en Rüsselsheim)
- Verenigd Koninkrijk (Ellesmere Port)
- Polen (Gliwice)
- Oostenrijk (Aspern)
- Spanje (Zaragoza en Barcelona)
- Rusland (Sint-Petersburg)
- Frankrijk (Batilly)
- Hongarije (Esztergom)