Algemene informatie over Volkswagen
Volkswagen is opgericht in Duitsland in het jaar 1937. Het hoofdkantoor is gevestigd in Wolfsburg. Volkswagen had niet direct de naam Volkswagen, eerder werd het de Kdf-wagen genoemd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de naam veranderd naar Volkswagen. De naam Volkswagen komt van een advertentie van het automerk Standard.
Geschiedenis
De geschiedenis van Volkswagen is er eentje waarin Adolf Hitler een grote rol speelt. De Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand Porsche kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht om een wagen voor het volk te maken. Eerder had Ferdinand Porsche al geprobeerd een goedkope auto op te markt te krijgen, maar er was weinig interesse in dat soort auto’s. Totdat Adolf Hitler interesse toonden in de ideeën van Ferdinand Porsche.
Het ontwerp wat Ferdinand Porsche moest maken werd een KdF-wagen genoemd, dit staat voor Kraft durch Freude. In het Nederlands betekent dit Kracht door Vreugde. KdF was een vrijetijdsorganisatie in het nazie-tijdperk. Naast de fabricage van de KdF-wagen organiseerde het KdF-vakanties voor de arbeiders en bouwden het twee luxe passagiersschepen.
De KdF-wagen moest van Hitler aan een stel strenge eisen voldoen: de wagen moest minimaal 100 kilometer per uur kunnen rijden, 2 volwassenen en 1 kind kunnen vervoeren of 3 soldaten en een mitrailleur. Daarnaast mocht de KdF-wagen maar 900 Reichsmark kosten en moest het tijdens de winter buiten kunnen staan.
Ferdinand Porsche had het ontwerp al snel af omdat hij al veel schetsen voor een goedkope auto had gemaakt. Ferdinand Porsche had in 1936 drie prototypes af. Deze prototypes hadden allemaal de vorm van de Volkswagen Kever. Adolf Hitler was enthousiast en liet een fabriek bouwen. Hij liet zelfs een nieuwe stad oprijzen voor de arbeiders van de fabriek en voor hun gezinnen. Deze stad werd vernoemd naar de vrijetijdsorganisatie KdF en werd de KdF-stadt genoemd. Later werd dit veranderd in Wolfsburg.
De bouw van de KdF-fabriek begon in 1938 en al in 1940 was de eerste KdF-wagen een feit. Er zouden per jaar zo’n 800.000 KdF-wagens worden geproduceerd. De eis dat de KdF-wagen maar 900 Reichmarken moest kosten werd uiteindelijk niet gehaald. De wagen kostte uiteindelijk 1400 Reichmarken.
Door de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog werden er maar een paar honderd KdF-wagens gefabriceerd. De KdF-fabriek werd tijdens de Tweede Wereldoorlog meer gebruikt om legervoertuigen en raketten te fabriceren.