Algemene informatie over Hyundai
Hyundai is in 1946 opgericht door Ju-Yung Chung. De betekenis van Hyundai is modern. Eerst had het de naam Hyundai Auto Service, maar in 1967 ontwikkelt het bedrijf zich tot Hyundai Motor Company. Ze produceerden dan Ford-modellen. Het hoofdkantoor zit in Seoel, Zuid-Korea.
Geschiedenis
Hyundai had nu een aantal jaar ervaring op gedaan door, voor Ford ,modellen te produceren. Deze ervaring gingen ze vanaf 1976 gebruiken om zelf auto’s produceren. Met behulp van de overheid werd er een fabriek gebouwd die 80.000 auto’s per jaar kon produceren. Van Mitsubishi werden er motoren gekocht en een Italiaanse ontwerper zorgde voor het design.
In 1976 werd de eerste Hyundai-auto gelanceerd: de Pony. De Pony was niet alleen in Azië te koop. Ook in de Verenigde Staten, Canada en Europa werd de Pony verkocht. Alleen in Europa werd de Pony niet zo’n succes.
Na de Pony kwam ook de Hyundai Stellar op de markt. De Hyundai Stellar leek erg veel op de Ford Cortina die Hyundai eerder voor Ford had geproduceerd. Hyundai hoopte met de Stellar grote successen te behalen, maar dit viel toch tegen.
Gelijk met Stellar werd er ook een Europese variant geproduceerd, namelijk de Excel. Omdat de Pony door zijn matige kwaliteit in Europa niet echt van de grond kwam, had Hyundai de Excel van voldoende kwaliteit voorzien. In de verkoopcijfers was dit goed te zien. Hyundai haalde met de Excel de eerste successen op Europese bodem.
De Hyundai Grandeur zorgde ervoor dat Hyundai ook in Amerika populair werd. Door deze successen ging Hyundai een nieuwe fabriek bouwen. In de nieuwe fabriek ontwikkelde Hyundai voor het eerst een auto helemaal zelfstandig. Deze auto werd de Sonata genoemd. De Sonata werd een succes en daarmee steeg het vertrouwen bij Hyundai dat ze echt zelf auto’s konden gaan produceren.
Met de derde generatie Sonata en de Accent haalde Hyundai grote successen in Europa. Het grootste succes moest nog komen. Met de Atos zette Hyundai zich in 1997 definitief op de Europese markt. Atos was erg populair dit kwam mede doordat de Atos erg zuinig was. Daarnaast was hij ook nog eens goedkoop.
In 1999 werd Mong-Koo Chung directeur van Hyundai. Mong-Koo Chung wou met Hyundai de top 5 beste autowerken binnenstromen. De hiërarchie van het bedrijf werd onder leiding van Mong-Koo Chung veranderd. Alhoewel de nieuwe directeur veel kritiek kreeg door zijn harde beleid, steeg Hyundai onder zijn leiding tot een wereldmerk. Tegenwoordig is Hyundai een van de grootste automerken van de wereld.