Algemene informatie over Ford
Ford is opgericht op 16 juni 1903 door Henry Ford. Over de wereld verspreid bevat Ford 70 fabrieken. In deze fabrieken werken rond de 150.000 mensen. Ford wordt gebouwd door Ford Motor Company die naast Ford ook nog andere merken bevat. Het hoofdkantoor van Ford Motor Company zit in Dearborn in de Verenigde Staten. Ford heeft in Europa een merkaandeel van 8.4%.
Geschiedenis
De eerste pogingen van Henry Ford om een eigen bedrijf op te richtten waren niet zo’n succes. Hij probeerde het eerst met het bedrijf Detroit Automobile Company, dit vernoemde hij later in Henry Ford Company. Het bedrijf ging failliet en Henry Ford ging er weg. Later werd het bedrijf toch nog succesvol omdat het een doorstart maakte. Het bedrijf kreeg de naam Cadillac.
In 1903 richtte Henry Ford het succesvolle Ford Motor Company op. Het begon erg klein er werden maar een paar auto’s per jaar geproduceerd en Ford Motor Company had maar een paar werknemers. De auto’s waren goedkoop en gericht op mensen met een normaal inkomen. Wel kon je de auto’s zelf wat luxer maken door er accessoires bij te kopen.
Het bedrijf werd alleen maar groter, al in 1906 was Ford de grootste autofabrikant van de Verenigde Staten. Ze gingen naar een grotere fabriek en hier werd de Ford Model T gefabriceerd. Deze auto bleek later erg succesvol en de Ford Model T werd meer dan 15.000.000 keer geproduceerd zijn.
Elf jaar na de oprichting produceerde Ford al op grote schaal auto’s. Eerst werden er maar een paar auto’s per jaar geproduceerd en nu werd er een auto geproduceerd in 1 uur en 33 minuten. Op één dag werden er meerdere auto’s geproduceerd.
Edsel Ford, de zoon van Henry Ford, nam het bedrijf in 1919 over. Onder leiding van Edsel Ford verloor het bedrijf terrein aan zijn grootste concurrent General Motors. Waar General Motors in elk prijsklasse auto’s aanbood, produceerde Ford alleen de goedkope Model T. Hier wou Ford iets op verzinnen en nam het Lincoln Motor Company over om ook op de markt van luxere auto’s te kunnen concurreren. Om ook middenklasse auto’s te kunnen leveren richtte Ford het bedrijf Mercury op.
Tijdens de oorlog werd de productie van personenauto’s stop gezet om zich vol te richten op oorlogsvoertuigen. Ford leverde Jeeps en het oorlogsvliegtuig B-24. Ford presteerde het om op het hoogtepunt 600 oorlogsvliegtuigen per maand te produceren.
In 1945 nam Henry Ford II het over als directeur. 15 jaar later werd hij CEO en nam voor het eerst iemand van buiten de familie de plaats in als directeur namelijk McNamara. Hij stond aan het hoofd van het succes van het naoorlogs tijdperk en werd later hoofd Ministerie van Defensie. Henry Ford overleed in 1947 op zijn 83ste.
Als eerbetoon aan de overleden oud-directeur en kind van Henry Ford lanceerde Ford in 1956 het merk Edsel. De auto zou een enorm succes moeten worden, maar dit werd het helaas niet. Er werd zelfs een Tv-show voor gemaakt en Edsel werd op E-day gelanceerd. Edsel is een van de grootse mislukkingen in de autobranche.
In 1956 ging Ford op de beurs en wou het met een nieuw model de mislukking van de Edsel goedmaken. Dat deed het in 1960 met de Ford Mustang. De Ford Mustang was er populair, dit kwam omdat het een goedkope en sportieve auto was. De Ford Mustang wordt na meer dan 50 jaar nog steeds geproduceerd.
Slechte jaren voor Ford
De jaren ’70 waren slechte jaren voor Ford. Aanvankelijke begon Ford erg goed met de verkoop van de Ford Pinto. Een kleine auto waarmee het moest concurreren met de kleinere Japanse auto’s. Deze auto bleek wel gevaarlijk te zijn. Bij een aanrijding zou de benzinetank kunnen ontploffen. Dit zorgde voor veel angst en een verkoop die daalde.
Met de nieuwe slogan “quality is our job” probeerde Ford weer succes te behalen. Hieruit kwam een nieuw model op de markt, de Ford Taurus. De Taurus was erg succesvol en werd maar liefst 7.000.000 keer verkocht. Hierna kwamen er nog een aantal nieuwe modellen uit en ging het erg goed met Ford.
In het begin van de 21ste eeuw ging het echter weer fout voor Ford. Ze hadden financiële problemen en wouden door middel van een reorganisatie weer winst gaan maken. Deze reorganisatie kreeg de naam The Way Forward. In 2009 behaalde Ford weer een nettowinst en heeft het een aantal merken verkocht.