Algemene informatie over Citroën
Citroën is opgericht door André Citroën. Het begon allemaal in 1905 met een fabriek wat tandwielen produceert. 10 jaar later start hij met een munitiefabriek. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceert hij erg veel voor het leger. Door dit succes heeft Citroën genoeg geld om te beginnen als autofabrikant.
Geschiedenis
Citroën gebruikte gedurende haar tijd als munitiefabrikant al de productiemethode van Henry Ford. Deze methode is een lopenbandmethode. De munitiefabriek werd na de oorlog omgebouwd tot autofabriek. Omdat Ford destijds alleen in Amerika op de markt was, produceerde Citroën de eerste auto in Europa die op een lopende band was geproduceerd.
Citroën had de marketing erg goed in orde. Mede door de goede reclame groeide Citroën erg snel. In 1922 wordt de Citroën 5 CV geïntroduceerd. Het gaat erg goed met Citroën en ze gaan dan ook wereldreizen organiseren. Hiermee willen ze laten zien dat Citroën-auto’s lange afstanden kunnen overbruggen.
Naast de wereldreizen, komt André Citroën met veel nieuwe ideeën. Zo worden door hem onder andere autoverzekeringen ingesteld. Ook het idee van het openbaar vervoer per bus komt van André Citroën af. Ook ideeën die niets met auto’s heeft André Citroën ontwikkeld, zoals een kindercrèche op het werk en het zwangerschapsverlof.
De Traction Avant moet de auto worden die Citroën veel succes gaat opleveren. Maar in de auto gaat veel geld zitten. Mede door dit ontwerp bouwt Citroën hoge schulden op. Vooral Michelin kreeg veel geld van Citroën. Michelin koopt Citroën in 1934 over. Door de schulden wordt André Citroën erg arm en hij sterft een jaar later aan kanker.
Het bedrijf Citroën werd door de overname wel weer succesvol. De 2CV kwam op de markt en dit was een doorslaand succes. De 2CV kwam op de markt als goedkope transportauto. De opvolgers van de 2CV waren een stuk minder succesvol.
In 1955 wordt de DS geïntroduceerd en deze draaide wel goede verkoopcijfers. Het is de auto van de toekomst en is voor zijn tijd dan ook erg modern. De DS is niet alleen belangrijk voor Citroën geweest, maar een voorbeeld voor heel de automarkt. De fabricage van de Citroën DS stopt in 1975.
In 1974 gaat het weer mis met Citroën. Opnieuw verkeren ze in financiële problemen, dit komt vooral door de energiecrisis die dan aan de gang is. De regering van Frankrijk wil Peugeot en Citroën laten fuseren. In 1975 gebeurd dit ook. Samen vormen ze nu de PSA groep.
De echte liefhebbers van Citroën vinden dat Citroën door de samenwerking met Peugeot zijn identiteit aan het verliezen is. In 1982 wordt de BX geïntroduceerd en deze zorgt dat de identiteit van Citroën weer terug is.
In 1989 wordt de XM geïntroduceerd en dit blijkt een groot succes. Hij wordt Europees auto van het jaar en haalt goede verkoopcijfers. De BX wordt opgevolgd door De ZX en de Xantaia. In het einde van de jaren negentig heeft Citroën weer een dipje. Met de Citroën C3 kwam Citroën weer uit deze dip en tegenwoordig is het weer erg succesvol op de automarkt.