Algemene informatie
Saab is opgericht in 1937 en is een afkorting voor Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Het hoofdkantoor van Saab is gevestigd in Trollhättan, Zweden. Saab is nu onderdeel van NEVS.
Geschiedenis
Saab is opgericht als vliegtuigfabrikant en deze onderneming bestaat nog steeds onder de naam Saab AB. Pas na de tweede wereldoorlog ging Saab ook auto’s produceren, dit ging Saab doen onder de naam Saab Automobile AB. Met de opgedane kennis van de productie van vliegtuigen ging men auto’s produceren. In 1947 werd het eerste prototype geproduceerd en twee jaar later kwam het eerste model uit, de Saab 92. Van dit model werden er ongeveer 20.000 geproduceerd.
Na de 92 kwamen er verschillende modellen zoals de 93, 95 en de 96 uit. Vooral de Saab 93 en 96 deden het goed in de autosport. Met Erik Carlsson als rallyrijder won Saab met deze modellen vele prijzen. Deze successen zorgde voor veel populariteit wat zorgde voor stijging van de verkopen. Daarnaast fuseerde Saab in 196i met Scania, een vrachtwagenfabrikant.
Nadat Porsche, BMW en Chevrolet al auto’s gingen produceren met een turbomotor kon Saab niet achterblijven en vanaf 1977 waren ook de nieuwe modellen van Saab voorzien van een turbomotor. Na de introductie van de turbomotor weden de modellen Saab 99 Turbo, Saab 90, Saab 900 en Saab 9000 op de markt gebracht.
Pas in 1990 werd Saab verdeeld in twee onderdelen: één onderdeel zorgde voor de productie van vliegtuigen en het andere onderdeel zorgde voor de productie van auto’s. De auto-afdeling was voor vijftig procent in handen van General Motors en voor vijftig procent in handen van de familie Wallenberg. In 2000 nam General Motors Saab Automobile AB in zijn geheel over.
De overname van General Motors is nooit een succes geworden. Door de kredietcrisis had Saab het erg moeilijk en in 2009 leek Saab overgenomen te worden door Koenigsegg. Koenigsegg zag op het laatste moment toch af van de verkoop. Spyker Cars had wel interesse en in 2010 werd Saab officieel overgenomen door Spyker Cars. Spyker moest hiervoor zo’n 400 miljoen dollar betalen.
Door de overname moest Saab er weer boven op komen, maar dit bleek niet te lukken. Het ging zelfs steeds slechter met de Zweedse autofabrikant en in 2011 ligt de productie vrijwel stil, dit zorgde voor een faillietverklaring voor Saab. In 2012 wordt bekend dat NEVS Saab opkoopt. Door deze nieuwe investeerder moet Saab zich meer gaan richten op elektronische auto’s voor de Aziatische markt.