Algemene informatie over Renault
Renault is opgericht in 1899 door Louis Renault in Frankrijk. Het hoofdkantoor zit in Boulogne-Billancourt. De eerste auto werd al in 1898 gemaakt, maar het bedrijf werd pas in 1899 opgericht en ging vanaf die tijd auto’s verkopen.
Geschiedenis
Louis Renault maakte in 1898 zijn eerste proefrit met zijn auto. De weg had een stijgingspercentage van 13%, in 1898 konden nog maar weinig auto’s dit stijgingspercentage aan. De auto van Louis Renault kon het stijgingspercentage wel aan. De toeschouwers waren enthousiast over de auto en zo had Louis Renault bij zijn eerste dag meteen 12 bestellingen.
Om Renault bekender te maken aan het publiek ging Louis Renault samen met zijn broers Marcel en Fernand deelnemen aan verschillende races. Dit bleek een succes, in 1906 produceert Renault 2200 auto’s. Vier jaar later zijn dit er alweer 6800. Renault maakt nu niet alleen personenauto’s, maar ook vrachtauto’s, bussen en 4×4 auto’s.
Door het overlijden van zijn broers Marcel en Fernand bleef Louis Renault alleen achter. Louis Renault wou van Renault een van de grootste Franse concerns maken. Hij reist af naar Amerika om daar ideeën op te doen. Hij nam in Amerika een kijkje in de fabriek van Ford en sprak daar ook met Henry Ford.
Renault was in die tijd erg populair onder adel en zakenmannen uit veel verschillende landen. Koning en Koningin van Spanje laat het zich tijdens een bezoek zelfs verplaatsen door middel van een Renault-auto. Renault bleef groeien en legde de nadruk op sport en luxe.
Renault tijdens de oorlogen
Renault speelde een belangrijke rol tijdens zowel de eerste als tweede Wereldoorlog. Tijdens de eerste wereldoorlog produceert Renault tanks voor het Franse leger, de tank krijgt de naam FT-17. Na de Eerste Wereldoorlogen liggen grote delen van Duitsland en Frankrijk in puin en is de economie slecht. Toch heeft Renault hier niet veel last van en blijft het bedrijf groeien.
In 1927 stopte Renault met het produceren van de succesvolle Renault 40 CV. Dit model zorgde voor een grote bekendheid van Renault omdat het verschillende records verbrak. Zo had de Renault 40 CV een gemiddelde snelheid van 141 kilometer per uur over een race van 24 uur.
De opvolger van de Renault 40 CV is de Reinastella. Dit model bevat een achtcilindermotor, wat voor Renault uniek was. Deze Reinastella zal nooit zo succesvol worden als de Renault 40 CV, door de economische crisis hebben weinig mensen belangstelling in dit luxe model.
In 1933 kocht Louis Renault vliegtuigfabrieken op en gaat het steeds meer vliegtuigmotoren produceren, dit blijkt een succes en ook met de vliegtuigmotoren breken ze verschillende records.
In de Tweede Wereldoorlog voorziet Renault het Franse leger weer van gevechtsvoertuigen. Later blijkt dat Renault niet alleen voor het Franse leger, maar ook voor het Duitse leger gevechtsvoertuigen maakten. Wanneer dit bekend word, komt Louis Renault in de gevangenis terecht. Hij is daar op een mysterieuze wijze overleden.